Jak zrozumieć i okiełznać algorytm Instagrama?
Wokół sposobu indeksowania treści na jednej z naszych ulubionych aplikacji krąży wiele mitów. Jesteśmy tutaj, żeby je rozwiać!
Do marca 2016 roku treści na Instagramie były ułożone w sposób chronologiczny. Na samej górze news feed’a wyświetlały się posty, które zostały opublikowane najwcześniej. Dzięki temu można było w pewien sposób manipulować i kontrolować tak prosty układ. Blogerzy i aspirujący influencerzy wstawiali nowe zdjęcia wtedy, gdy według statystyk najwięcej ich odbiorców było online. Do dzisiaj pamiętamy panikę, jaka wybuchła wśród instagramowych użytkowników po wprowadzeniu zmian – wszyscy bali się nieznanego.
Od tego czasu na temat algorytmu powstało wiele mitów. Jesteśmy tutaj, żeby w prosty sposób wytłumaczyć Wam, o co tak naprawdę chodzi.
Algorytm Instagrama służy do "układania" postów w taki sposób, żeby zapewnić użytkownikowi jak najlepsze wrażenia. Odbiorca pozostanie z aplikacją dłużej, jeżeli treści mu pokazywane są angażujące i ciekawe. System oblicza, jakie treści najbardziej przypadną nam do gustu i właśnie takie stara nam się pokazać w pierwszej kolejności.
Po publikacji posta algorytm oblicza jak szybko odbiorcy na niego zareagują i ocenia zaangażowanie użytkowników.
Kluczem do algorytmu Instagrama jest... aktywność!
Co dzieje się po publikacji? Dowiecie się tego poniżej.
Jak algorytm ocenia, ile osób zobaczy nasz post:
- Kiedy wstawimy nowe zdjęcie, jest ono pokazywane tylko małemu odsetkowi naszych obserwatorów.
- Instagram mierzy, jak szybko zdjęcie jest lajkowane i komentowane. Aplikacja porówna aktywność pod postem ze zdjęciami, które udostępniliśmy wcześniej o podobnej porze lub dniu tygodnia.
- Jeżeli nasze zdjęcie cieszy się dużą aktywnością, będzie ono wyświetlone reszcie naszej grupy odbiorców.
- Posty, które cieszą się największą popularnością wśród swoich grup obserwatorów pozostaną na górze instagramowego news feed’a.
- Treści, które nie uzyskują na początku dużej aktywności od swoich obserwatorów, zostaną przesunięte na koniec aktualności i dotrą do mniejszej liczby osób.
Jak algorytm ocenia, w jakiej kolejności wyświetlają się posty:
- Relacje, relacje, relacje! Jeżeli regularnie komentujemy i lajkujemy treści danego profilu, Instagram rozumie to jako więź i będzie pokazywał nam te treści na samym początku aktualności.
- Czas. Mimo odejścia od chronologicznego układu Instagram nadal stara się pokazywać treści raczej aktualne. Oznacza to, że mimo silnej relacji, nie będzie nam pokazywał zdjęcia naszej przyjaciółki sprzed paru tygodni.
- Lajki i komentarze. Instagram stara się nie indeksować wysoko tylko postów z największą ilością serduszek, jednak jest to czynnik, który bierze pod uwagę.
- Udostępnienia postu przez wiadomości prywatne. Jeżeli wysyłamy posty naszym znajomym będzie to interpretowane jako duże zainteresowanie treścią.
- Wyszukiwanie profilu ma również wpływ na indeksowanie, ponieważ algorytm myśli, że chcemy oglądać treści od osób, które wyszukujemy.
Sposoby na wyższe indeksowanie naszych treści?
- Jeżeli macie ,,konto biznesowe’’ na Instagramie, to koniecznie zajrzyjcie do zakładki "Statystyki". Tam dowiecie się, które z Waszych postów są najbardziej popularne i w której porze dnia Wasi odbiorcy są najbardziej aktywni.
- Nie samą reklamą człowiek żyje! Pamiętajcie o aspekcie ludzkim. Odbiorcy nie chcą mieć do czynienia z postami sprzedażowymi non-stop. Postarajcie się tworzyć treści, które są po prostu atrakcyjne i przyjemne dla oka.
- Relacje Stories również mają znaczenie. Z tego typu postów Instagram również zlicza statystyki. Im częściej nasi odbiorcy reagują na nasze Stories, tym wyżej będziemy indeksowani w aktualnościach.
Widzicie? Nie taki diabeł straszny! Dajcie nam znać w komentarzach, o czym jeszcze powinniśmy napisać. Nadal czujecie, że potrzebujecie pomocy z prowadzeniem profilu? W takim razie kliknijcie w przycisk poniżej, a my z chęcią Wam pomożemy!