inspi
racje

Jak zrozumieć i okiełznać algorytm Instagrama?

 Wokół sposobu indeksowania treści na jednej z naszych ulubionych aplikacji krąży wiele mitów. Jesteśmy tutaj, żeby je rozwiać!

Do marca 2016 roku treści na Instagramie były ułożone w sposób chronologiczny. Na samej górze news feed’a wyświetlały się posty, które zostały opublikowane najwcześniej. Dzięki temu można było w pewien sposób manipulować i kontrolować tak prosty układ. Blogerzy i aspirujący influencerzy wstawiali nowe zdjęcia wtedy, gdy według statystyk najwięcej ich odbiorców było online. Do dzisiaj pamiętamy panikę, jaka wybuchła wśród instagramowych użytkowników po wprowadzeniu zmian – wszyscy bali się nieznanego.

Od tego czasu na temat algorytmu powstało wiele mitów. Jesteśmy tutaj, żeby w prosty sposób wytłumaczyć Wam, o co tak naprawdę chodzi.

Algorytm Instagrama służy do "układania" postów w taki sposób, żeby zapewnić użytkownikowi jak najlepsze wrażenia. Odbiorca pozostanie z aplikacją dłużej, jeżeli treści mu pokazywane są angażujące i ciekawe. System oblicza, jakie treści najbardziej przypadną nam do gustu i właśnie takie stara nam się pokazać w pierwszej kolejności.

Po publikacji posta algorytm oblicza jak szybko odbiorcy na niego zareagują i ocenia zaangażowanie użytkowników.

Kluczem do algorytmu Instagrama jest... aktywność!

Co dzieje się po publikacji? Dowiecie się tego poniżej.

Jak algorytm ocenia, ile osób zobaczy nasz post:

  1. Kiedy wstawimy nowe zdjęcie, jest ono pokazywane tylko małemu odsetkowi naszych obserwatorów.
  2. Instagram mierzy, jak szybko zdjęcie jest lajkowane i komentowane. Aplikacja porówna aktywność pod postem ze zdjęciami, które udostępniliśmy wcześniej o podobnej porze lub dniu tygodnia.
  3. Jeżeli nasze zdjęcie cieszy się dużą aktywnością, będzie ono wyświetlone reszcie naszej grupy odbiorców.
  4. Posty, które cieszą się największą popularnością wśród swoich grup obserwatorów pozostaną na górze instagramowego news feed’a.
  5. Treści, które nie uzyskują na początku dużej aktywności od swoich obserwatorów, zostaną przesunięte na koniec aktualności i dotrą do mniejszej liczby osób.

Jak algorytm ocenia, w jakiej kolejności wyświetlają się posty:

  1. Relacje, relacje, relacje! Jeżeli regularnie komentujemy i lajkujemy treści danego profilu, Instagram rozumie to jako więź i będzie pokazywał nam te treści na samym początku aktualności.
  2. Czas. Mimo odejścia od chronologicznego układu Instagram nadal stara się pokazywać treści raczej aktualne. Oznacza to, że mimo silnej relacji, nie będzie nam pokazywał zdjęcia naszej przyjaciółki sprzed paru tygodni.
  3. Lajki i komentarze. Instagram stara się nie indeksować wysoko tylko postów z największą ilością serduszek, jednak jest to czynnik, który bierze pod uwagę.
  4. Udostępnienia postu przez wiadomości prywatne. Jeżeli wysyłamy posty naszym znajomym będzie to interpretowane jako duże zainteresowanie treścią.
  5. Wyszukiwanie profilu ma również wpływ na indeksowanie, ponieważ algorytm myśli, że chcemy oglądać treści od osób, które wyszukujemy.

Sposoby na wyższe indeksowanie naszych treści?

  1. Jeżeli macie ,,konto biznesowe’’ na Instagramie, to koniecznie zajrzyjcie do zakładki "Statystyki". Tam dowiecie się, które z Waszych postów są najbardziej popularne i w której porze dnia Wasi odbiorcy są najbardziej aktywni.
  2. Nie samą reklamą człowiek żyje! Pamiętajcie o aspekcie ludzkim. Odbiorcy nie chcą mieć do czynienia z postami sprzedażowymi non-stop. Postarajcie się tworzyć treści, które są po prostu atrakcyjne i przyjemne dla oka.
  3. Relacje Stories również mają znaczenie. Z tego typu postów Instagram również zlicza statystyki. Im częściej nasi odbiorcy reagują na nasze Stories, tym wyżej będziemy indeksowani w aktualnościach.

Widzicie? Nie taki diabeł straszny! Dajcie nam znać w komentarzach, o czym jeszcze powinniśmy napisać. Nadal czujecie, że potrzebujecie pomocy z prowadzeniem profilu? W takim razie kliknijcie w przycisk poniżej, a my z chęcią Wam pomożemy!

Skontaktuj się z nami zapytaj@sofine.pl
+48 91 433 00 58